- Modalitat Presencial
- Acreditació Assistència
- Tipus de formació Curs
- Àmbit: Comunicació, informació i habilitats
- Codi: C25-175
- Dies: 3, 10 i 17 de novembre de 2025
- Horari: de 16 a 19 hores
- Durada: 9
- Places: 25
- Lloc: Reus. Centre d'Innovació i Formació Boca de la Mina
Objectius
. Conèixer tres eines concretes per afrontar situacions i interaccions difícils.
. Comprendre el funcionament dels estils de resposta basats en la assertivitat, la empatia i la fluïdesa.
. Desenvolupar habilitats per adaptar-se a diferents perfils i moments de tensió.
. Millorar la comunicació interpersonal, l’autoregulació emocional i la resolució de conflictes.
. Aplicar les eines en casos reals de la vida laboral i millorar la col·laboració en equips.
Programa
1. Introducció a les tres eines clau davant situacions i persones difícils: assertivitat, empatia i fluïdesa
• Sistema nerviós autònom: sistema simpàtic (activació / resposta d'estrès) i parasimpàtic (calma / vinculació).
• Com reaccionem neurològicament davant una persona o situació percebuda com a difícil.
• Percepció de seguretat i capacitat de resposta social.
• Aplicació del model de Daniel Goleman d’intel·ligència emocional:
• Reconeixement de patrons personals de resposta davant el conflicte o la tensió.
• Relació entre emocions, pensaments i conducta.
2. Assertivitat i fluïdesa com a eines d’adaptació i autoregulació davant situacions difícils
• Assertivitat:
- Què és i què no és l’assertivitat.
- Dir “sí” i “no” amb claredat, respecte i responsabilitat.
- Posar límits sense agressivitat ni submissió.
- Assertivitat i sistema simpàtic: canalitzar l’activació sense perdre el control.
- Pràctiques per desenvolupar una comunicació clara i centrada amb l’estratègia assertiva P-DEDA.
• Fluïdesa:
- Capacitat de flexibilitat emocional i cognitiva.
- Com transitar entre emocions i actituds sense quedar-hi encallat.
- Relació amb el còrtex prefrontal i les funcions executives (adaptació, presa de decisions, creativitat).
- Estratègies per ajustar-se als diferents contextos i perfils professionals.
- Casos on cal passar de la fermesa a la flexibilitat.
3. L’empatia com a eina de vinculació i regulació social
• Què és empatia: sentir amb l’altre sense perdre la pròpia posició.
• Diferència entre empatia emocional, cognitiva i compassiva.
• Com l’empatia activa el sistema nerviós parasimpàtic i afavoreix la col·laboració.
• El paper de les neurones mirall i el cervell social en la comprensió interpersonal.
• Escolta activa, presència i validació emocional com a pràctiques empàtiques.
• L’empatia com a eina per desactivar conflictes i generar confiança.
• Límit saludable de l’empatia: evitar l’absorció emocional i el burnout.
Destinataris
Personal de l'Administració local.
Metodologia
El curs combina teoria i pràctica amb una metodologia vivencial, participativa i reflexiva. Es proposaran dinàmiques individuals i grupals, jocs de rol, debats i espais d’anàlisi per afavorir l’aprenentatge significatiu.
Requisits
Sense requissits específics