Formació

C25-175 / Curs: Les tres eines clau davant persones i situacions difícils

  • Modalitat Presencial
  • Acreditació Assistència
  • Tipus de formació Curs
  • Àmbit: Comunicació, informació i habilitats
  • Codi: C25-175
  • Dies: 3, 10 i 17 de novembre de 2025
  • Horari: de 16 a 19 hores
  • Durada: 9
  • Places: 25
  • Lloc: Reus. Centre d'Innovació i Formació Boca de la Mina
Data límit d'inscripcions

Objectius

. Conèixer tres eines concretes per afrontar situacions i interaccions difícils.
. Comprendre el funcionament dels estils de resposta basats en la assertivitat, la empatia i la fluïdesa.
. Desenvolupar habilitats per adaptar-se a diferents perfils i moments de tensió.
. Millorar la comunicació interpersonal, l’autoregulació emocional i la resolució de conflictes.
. Aplicar les eines en casos reals de la vida laboral i millorar la col·laboració en equips.

Programa

1. Introducció a les tres eines clau davant situacions i persones difícils: assertivitat, empatia i fluïdesa

• Sistema nerviós autònom: sistema simpàtic (activació / resposta d'estrès) i parasimpàtic (calma / vinculació).
• Com reaccionem neurològicament davant una persona o situació percebuda com a difícil.
• Percepció de seguretat i capacitat de resposta social.
• Aplicació del model de Daniel Goleman d’intel·ligència emocional:

• Reconeixement de patrons personals de resposta davant el conflicte o la tensió.
• Relació entre emocions, pensaments i conducta.

2. Assertivitat i fluïdesa com a eines d’adaptació i autoregulació davant situacions difícils

• Assertivitat:

- Què és i què no és l’assertivitat.
- Dir “sí” i “no” amb claredat, respecte i responsabilitat.
- Posar límits sense agressivitat ni submissió.
- Assertivitat i sistema simpàtic: canalitzar l’activació sense perdre el control.
- Pràctiques per desenvolupar una comunicació clara i centrada amb l’estratègia assertiva P-DEDA.

• Fluïdesa:

- Capacitat de flexibilitat emocional i cognitiva.
- Com transitar entre emocions i actituds sense quedar-hi encallat.
- Relació amb el còrtex prefrontal i les funcions executives (adaptació, presa de decisions, creativitat).
- Estratègies per ajustar-se als diferents contextos i perfils professionals.
- Casos on cal passar de la fermesa a la flexibilitat.

3. L’empatia com a eina de vinculació i regulació social

• Què és empatia: sentir amb l’altre sense perdre la pròpia posició.
• Diferència entre empatia emocional, cognitiva i compassiva.
• Com l’empatia activa el sistema nerviós parasimpàtic i afavoreix la col·laboració.
• El paper de les neurones mirall i el cervell social en la comprensió interpersonal.
• Escolta activa, presència i validació emocional com a pràctiques empàtiques.
• L’empatia com a eina per desactivar conflictes i generar confiança.
• Límit saludable de l’empatia: evitar l’absorció emocional i el burnout.

Destinataris

Personal de l'Administració local.

Metodologia

El curs combina teoria i pràctica amb una metodologia vivencial, participativa i reflexiva. Es proposaran dinàmiques individuals i grupals, jocs de rol, debats i espais d’anàlisi per afavorir l’aprenentatge significatiu.

Requisits

Sense requissits específics