Crear productes i serveis turístics que atreguin les famílies i s’adaptin a les seves necessitats durant tot l’any a la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. Aquest és el principal repte que el sector té per endavant per aconseguir ser un autèntic referent mundial en turisme familiar els propers anys. Així es desprèn de l’estudi de la demanda encarregat pel Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, en el marc del projecte d’Especialització i competitivitat TurisTIC en família. La directora del Patronat, Marta Farrero, ha presentat l’estudi aquest dilluns, a la Vil·la Museu Pau Casals del Vendrell, davant d’una vuitantena de membres del sector, en una nova sessió de treball al voltant de les tres operacions del projecte que lidera l’organisme de la Diputació: Platja Innovadora, Vinya en família i Patrimoni cultural.
Per aconseguir aquest repte, el sector ha coincidit, durant la jornada celebrada avui, que cal apostar per la creació conjunta de productes i de serveis amb una visió integral que incorpori una oferta turística diversificada. També, per la desestacionalització amb activitats que no es limitin als períodes de més demanda, així com per posar els infants i les seves necessitats en el centre d’aquesta nova oferta.
Productes turístics integrals, amb experiències i adaptats als infants
L’estudi de la demanda presentat revela que, en el moment de triar la destinació turística, les famílies que visiten la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre tenen en compte aspectes genèrics com: la comunicació viària, l’existència d’oferta diversa per als infants i l’activitat fora de temporada. Pel que fa als diferents productes turístics, demanden una oferta de platja més activa i segura, una activitat enoturística combinada que inclogui als infants, o visites teatralitzades i interactives als espais culturals. Els visitants de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre troben a faltar horaris més adaptats a les famílies, tant en les visites i activitats, com en l’oferta de restauració.
El sector coincideix que aquests són aspectes en els quals cal treballar, com també en oferir més informació de servei i reserves en temps real gràcies a la tecnologia, que la informació estigui en els diferents idiomes dels visitants, o augmentar l’oferta amb un fort component experiencial. En el decurs de la jornada, s’ha donat a conèixer l’operació Plataformes TurisTIC en família, liderada pel centre tecnològic Eurecat, pel desenvolupament d’una plataforma tecnològica per a la gestió de recursos i serveis turístics de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. Aquesta acció s’alinea amb les necessitats detectades pels agents turístics i amb les propostes de millora que plantegen. L’eina permetrà facilitar l’accés dels visitants a la informació i els serveis, així com interactuar amb els equipaments i les experiències durant les seves estades. La presentació ha anat a càrrec de Joan Borràs i Gerard Macià, del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat.
Les xarxes d’agents de les diferents operacions que lidera el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona en el marc del PECT TurisTIC en família tornaran a reunir-se properament. El agents de l’operació Platja Innovadora es trobaran en una sessió formativa sobre bones pràctiques en matèria de protecció i sostenibilitat a les platges el dia 15 de novembre a Torredembarra i el dia 26 a Sant Carles de la Ràpita.
Per la seva banda, en el marc de l’operació Patrimoni cultural, agents del sector es reuniran a Poblet el dia 27 de novembre per abordar com millorar l’acollida, els serveis i l’oferta per a les famílies en l’activitat museística i cultural.
El turisme en família defineix un Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial
El PECT TurisTIC en família és un projecte de recerca i innovació que ha de marcar un abans i un després en el turisme de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre, un punt i a part en la seva definició i gestió com a destinacions turístiques familiars. D’aquesta manera, la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre es converteixen en un observatori i laboratori europeu de referència en tecnologies i tendències en turisme familiar.
PECT significa “Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial”, i en el cas del TurisTIC en família els socis beneficiaris són set: Diputació de Tarragona (que lidera el projecte), Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona (Costa Daurada i Terres de l’Ebre), Universitat Rovira i Virgili (Grup de recerca en nutrició funcional, oxidació i malaltia cardiovascular -NFOC Salut-), el departament d'Innovació Turística del Centre Tecnològic Eurecat, Ajuntament de Montblanc, Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) i el Clúster de l’equipament de la llar i el contract CENFIM.
Cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020. Objectiu d’inversió en creixement i ocupació.