El Departament d’Empresa i Treball està desplegant les actuacions de l’Estratègia de turisme enogastronòmic a Catalunya 2022-2027. L’objectiu del pla, que compta amb un pressupost de 7 milions d'euros procedents dels fons Next Generation, és convertir Catalunya en una referència imprescindible del turisme enogastronòmic d’Europa. Amb el finançament ja adjudicat, actualment comença el desenvolupament dels 32 projectes previstos en aquesta estratègia. Entre aquests, destaca la creació d’infraestructures i equipaments que atreguin nous públics i generin impacte econòmic arreu del territori.
Catalunya comptarà amb 3 nous espais immersius relacionats amb l’enogastronomia, que comptaran amb una inversió de més d’1,8 milions d’euros. El primer d’aquests centres serà el Centre d’inspiració enogastronòmica de Falset. Situat en una antiga fàbrica, aquest espai permetrà orientar i informar les persones visitants i convidar-les a seguir descobrint l’excel·lència dels vins d’aquesta zona. D’altra banda, Palamós disposarà d’un vaixell escola ecològic que comptarà amb un procés de construcció innovador i, finalment, l’Ametlla de Mar crearà l’Espai cuina de mar, un centre enogastronòmic de formació, informació i difusió de la cuina del peix i marisc del territori per tal de contribuir a la sostenibilitat del sector de la pesca i l’aqüicultura, i atraure el turisme enogastronòmic al territori.
També destaca la implantació d’un projecte agroturístic innovador al Parc agrari del Baix Llobregat basat en la promoció i difusió dels valors del parc i dels seus actors i productes a partir de la implementació d’una estratègia de màrqueting experiencial focalitzada en la masia Can Comas. El Bages recuperarà tines a peu de vinya i barraques de pedra seca, i es faran itineraris per conèixer aquest patrimoni; la Vall de Sió comptarà amb punts de parada i d’interpretació activa del paisatge i la producció agrícola i l’Anoia tindrà un camí experiencial relacionat amb les oliveres i l’oli. A més, es contribuirà a potenciar el projecte Fruiturisme amb un nou traçat pedalable i per fer a peu d’11 quilòmetres entre Aitona i la Granja d’Escarp. Així mateix, també es crearan camins experiencials a l'entorn dels paisatges de Catalunya, amb estacions interactives i gamificades que posaran en valor el paisatge i el relat del producte agroalimentari per tal de descobrir-lo a peu o en bicicleta.
Per mitjà de l’Estratètia de turisme enogastronòmic a Catalunya 2022-207 es vol promoure la digitalització de l’oferta enogastronòmica, avançar cap a una destinació enogastronòmica intel·ligent i millorar la formació i capacitació professional de les empreses i destinacions. Per aconseguir-ho, s’analitzaran diversos aspectes com ara els fluxos de visitants, el perfil del turista, la reputació online i l’impacte econòmic.
Aquesta estratègia també contempla l'impuls de la innovació, l’especialització i la segmentació en la creació de productes combinats (cicloturisme, naturalesa, Premium, familiar...) per a l’atracció de nous públics. Així, es millorarà l’atractiu i la competitivitat del producte “Benvinguts a Pagès tot l’any”, es realitzarà una tematització enogastronòmica del Grand Tour de Catalunya i es desenvoluparà un espai digital on es puguin consultar experiències per temporada.
Dins l'objectiu de situar Catalunya com a referent europeu en turisme enogastronòmic, es duran a terme diverses accions per fomentar la promoció i la comercialització de l’oferta, i per posar en valor a les dones que estan al capdavant de projectes vinculats a la gastronomia, el vi i el producte local.
Finalment, també es definirà un sistema de governabilitat per a la competitivitat de l’oferta i el treball conjunt entre l’Agència Catalana de Turisme (ACT) i els diferents territoris enogastronòmics per mitjà d’actuacions de formació i treball en xarxa.