Turisme

L'acte Som Turisme posa de relleu la recuperació del sector turístic a la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre

PortAventura EcoEduca, Riu a l'Ebre, Nàutic Parc Costa Daurada i Terres de l'Ebre, Conficon Turisme i Tradicions, Priorat Explained SL i Musclarium han estat els guanyadors del Premi Jordi Cartanyà de Turisme, que enguany fa 30 anys
  • Publicat30/11/2021

El sector turístic a la demarcació de Tarragona inicia la seva recuperació. L'ocupació als establiments turístics de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre ha augmentat un 53% respecte l'exercici anterior. Aquestes dades s'han fet públiques aquest dimarts a l'Auditori Diputació durant l'acte Som Turisme, un esdeveniment creat pel Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona per reconèixer i donar suport al sector turístic i que també ha servit per lliurar el Premi Jordi Cartanyà de Turisme. PortAventura EcoEduca, Riu a l'Ebre, Nàutic Parc Costa Daurada i Terres de l'Ebre, Conficon Turisme i Tradicions, Priorat Explained SL i Musclarium han estat els guardonats.

«Tanquem un exercici que retorna l'optimisme i l'esperança al sector turístic i que alhora ens proposa nous reptes per al 2022 i per al futur immediat, en què la millora dels indicadors tant econòmics, socials i culturals del nostre territori es basi en unes premisses que permetin garantir el nostre futur col·lectiu amb criteris de sostenibilitat», ha assegurat la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó.

Per la seva part, la presidenta del Patronat de Turisme, Meritxell Roigé, ha explicat que «l’esforç conjunt ha permès marcar un punt d’inflexió respecte de l’anterior. Tot i ser un nou any atípic, les dades sobre pernoctacions i ocupació turística han reflectit aquesta recuperació de l’activitat».

Les pernoctacions han passat de les 5.518.942 de l'exercici 2020 a les 10.425.824 d'enguany. El 2019 se'n van registrar 20.398.700, abans de l'inici de la crisi per la COVID-19.

Les dades de l'Aeroport de Reus també són més positives. Des de l'1 de gener i fins al 31 d'octubre els passatgers que han utilitzat aquesta infraestructura s'han quadruplicat respecte el 2020. En total s'han registrat 158.320 usuaris i usuàries, 122.519 més que l'any anterior.

A la Costa Daurada, durant aquests mesos, més de la meitat de les places als allotjaments turístics han estat operatives. D'aquestes hi ha hagut una ocupació del 52% als hotels, del 38% als càmpings, del 33% a apartaments i del 15% al turisme rural. El mercat estatal és encara majoritari, ja que representa el 74,9 % del total, una xifra inferior que la de 2020, però que gairebé dobla la de fa dos anys, quan era només del 48,7%. Pel que fa als visitants internacionals, ha crescut el mercat francès, que ha arribat al 11% de pernoctacions, respecte al 8,8% del 2020. També han incrementat els turistes holandesos del 2,8% al 4,7%. El 2,2% han estat alemanys i el 1,7% belgues. El 84% de visitants arriben en cotxe particular, més del doble de persones que al 2019 reserven amb menys d'una setmana d'antelació i el 77% repeteixen destinació a la Costa Daurada. La recomanació (96%) i la intenció de repetir (94%) segueixen en percentatges similars a anys anteriors.

A les Terres de l'Ebre, el 70% de les places han estat operatives amb una ocupació del 47,2% als hotels, del 34,4% als càmpings i del 19,3% al turisme rural. El principal gruix de visitants (90,7%) encara correpon a turistes procedents de l'Estat, respecte el 72,8% del 2019. La presència de turistes internacionals s'ha limitat a francesos (4%), holandesos i alemanys als càmpings amb un 2,6% i un 2,2% respectivament. El 93% de visitants arriben en cotxe particular i un terç dels turistes allotjats en establiments turístics van reservar amb menys d'una setmana d'antelació.

PremisJordi Cartanyà

L'acte també ha servit per reconèixer iniciatives empresarials impulsades pel sector turístic a la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre amb el lliurament del Premi Jordi Cartanyà de Turisme 2021, convocat per la Diputació de Tarragona, a través del seu Patronat de Turisme. «Les propostes guanyadores destaquen, un any més, per la innovació, la creativitat, la sostenibilitat i la tecnologia, elements en què es fonamenten les bases d'aquests premis i que, des de la Diputació, considerem essencials per al bon desenvolupament de les iniciatives turístiques en el moment actual», ha assegurat la presidenta Noemí Llauradó.

El Premi Jordi Cartanyà, amb una dotació total de 30.000€, ha distingit 6 iniciatives empresarials de la demarcació amb 5.000€ cadascuna. En la categoria de 'Millor proposta innovadora i creativa que contribueixi a un desenvolupament turístic sostenible' (atenent els objectius de desenvolupament sostenible de l'Organització Mundial del Turisme) a PortAventura EcoEduca pel seu programa educatiu exclusiu per a alumnes de primària i secundària que té lloc a les instal·lacions i que està enfocat a combinar aprenentatge, diversio i compromís amb el medi ambient. L'altra premiada ha estat per Riu a l'Ebre, una empresa de turisme actiu compromesa amb la sostenibilitat del territori que posa en marxa un projecte d'aprofitament de càmeres de roda de les bicicletes punxades per fer bosses, fomentant l'economia circular.

Pel que fa a la categoria de 'Millor proposta de solucions tecnològiques per a la comercialització turística', ha estat premiat Nàutic Parc Costa Daurada i Terres de l'Ebre, per la seva plataforma que implementa recursos tecnològics en tots els seus processos de promoció, comercalització i gestió de reserves; amb eines de posicionament i comunicació que fan molt més fàcil i àgil la recerca i reserva, gràcies a l'utlització del big data per arribar al públic objectiu. També en aquesta categoria ha estat premiada Conficon Turisme i Tradicions per una aplicació APP per realitzar les visites turístiques tots els dies de la setmana, a totes hores, per persones individuals, families o grups grans. L'aplicació té sistema de guiatge per tota la ruta que també t'indica els llocs més destacats.

I en la categoria de 'Millor creació de noves experiències turístiques’ s'ha guardonat Priorat Explained SL, que porta a terme esdeveniments a espais singulars de la comarca del Priorat de forma itinerant i que contribueix a la realització de tastos de vins a tota la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre per fomentar l'enoturisme, i Musclarium, un projecte pioner arreu de l'Estat, sostenible i respectuós amb el medi ambient, que ofereix al públic general l'oportunitat de pujar a sobre d'una musclera, conèixer els secrets de l'ostreïcultura, sembrar ostres i disposar de collita pròpia a la Badia dels Alfacs.

L’acte s’ha completat amb la intervenció del professor José Antonio Donaire que ha ofert la conferència Els nous reptes del turisme, ara i aquí. L’acte també s'ha pogut seguir en directe a través de www.dipta.cat/somturisme i del canal Youtube de la Diputació de Tarragona.



 

Imatge de l'acte Som Turisme
Imatge de l'acte Som Turisme
Imatge de l'acte Som Turisme
Imatge de l'acte Som Turisme

Notícies relacionades