La presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó, i el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, han signat aquest dimarts el conveni que preveu la inversió conjunta d'un total de 23.339.274,85 € per a millores a la xarxa viària local de la demarcació de Tarragona, entre els anys 2021 i 2024. D'aquesta manera, es culmina l'acord signat l'any 2013 per al traspàs de diferents carreteres entre totes dues institucions, una operació que també va comportar l'inici d'un pla de millora en vies de la Diputació.
L'actual aportació de 23,3 M€ (10,3 M€ per part de la Diputació i 13 M€ de la Generalitat) permet assolir el conjunt del finançament que es va preveure l'any 2013, xifrat en 40 M€ i que fins ara no s'havia pogut fer efectiu del tot per diferents vicissituds. El conveni que s'acaba de signar estableix una inversió de 8,3 M€ per a aquest any que és a punt de començar; 8 M€ per al 2022; 5M€ per al 2023, i 2M€ per al 2024. L'acord se suma a la resta d'iniciatives de la Diputació de Tarragona per la millora de la xarxa viària, com són el Pla Zonal de Carreteres, el Pla Quadriennal o el desplegament de fibra òptica aprofitant el traçat de les carreteres, habilitant canalitzacions als vorals en totes les obres que s’estan executant a la xarxa local de la Diputació de Tarragona des de 2019, i que coincideixen amb la xarxa planificada conjuntament amb Generalitat.
Impuls "decisiu"
Durant la signatura del conveni, realitzada al Palau de la Diputació de Tarragona, la presidenta de la institució ha fet èmfasi en l'impuls "decisiu" que aquestes noves inversions representaran per a les infraestructures viàries del Camp de Tarragona, les Terres de l'Ebre i el Baix Penedès: "disposar d'una bona xarxa de comunicacions per carretera facilita la vida als veïns i les veïnes dels pobles i ciutats, promou els intercanvis comercials, turístics i empresarials, contribueix al manteniment de la població als seus nuclis i, en definitiva, esdevé una important eina contra el despoblament de les zones rurals de l'interior". Noemí Llauradó ha afegit que la millora de les carreteres "també esdevé de capital importància en la recuperació dels pobles i ciutats en el marc del nostre pla per pal·liar els efectes de la Covid-19 a la demarcació i per afavorir-ne la reactivació econòmica i social".
De la seva part, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha destacat que que “les carreteres no només són eixos per afavorir les condicions de vida sinó que tenen un valor afegit tecnològic i ecològic. Tecnològic, perquè passem per les seves canalitzacions la fibra òptica, i ecològic perquè, més enllà d’asfalt i vehicles, a la xarxa viària ha de passar-hi més transport públic; fins i tot, a la demanda en aquells nuclis amb menys densitat de població, però també hi han de circular cada cop més flotes de vehicles més sostenibles. Des de Territori i Sostenibilitat incentivem la progressiva ambientalització de les flotes.”