Comissariat pedagògic. Conjunció entre agents artístics i educatius és el títol de la XXI Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus, que s’ha celebrat aquest dissabte al matí al Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT). La cita, que ha aplegat una setantena de professionals de l’educació, agents culturals, estudiants universitaris i educadors de museus i espais d’art, se celebra anualment amb la voluntat de ser un espai de reflexió sobre la funció pedagògica en els museus.
La jornada enguany ha acollit quatre xerrades d’experts, durant les quals les persones assistents han pogut debatre i compartir les seves perspectives sobre la funció del comissariat pedagògic des d’una orientació que permet repensar el museu com un espai dialògic i de negociació cultural, on es fomenta l’aprenentatge compartit, l’esperit crític i la participació ciutadana.
Clara Boj, artista, investigadora cultural i docent de la Universitat Politècnica de València, ha intervingut en la primera xerrada. Sota el títol “Pot una exposició ser més del que és?” es proposa obrir la frontera del que estrictament és una exposició i, per tant, compartir el procés previ de creació, fer permeable l’abans i el durant, i permetre que el públic formi part de la mateixa construcció de l’exposició.
Pablo Coca, doctor en Didàctica de l’Educació Artística i professor de l’Àrea de Didàctica de l’Expressió Plàstica de la Universitat de Valladolid, ha estat el ponent de la xerrada “Pràctiques curatorials educatives: entre el museu, l’escola i la comunitat”, on ha reflexionat sobre la curadoria des d’una dimensió educativa i entesa com un procés de mediació més participatiu.
Quim Packard, artista i gestor cultural, ha realitzat una conferència performativa en què ha traçat un recorregut a través de la seva pràctica artística, incidint en el llenguatge i l’estructura del format de conferència com a exemple de relació de poder.
La darrera ponent de la jornada ha estat Sílvia Galí, responsable de l’Àrea d’Educació i Mediació de la Fundació Joan Brossa, que ha reivindicat l’alegria, els espais per al gaudi i la creació sense coercions en els programes educatius dels museus i centres d’art.